بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب و کار چیست؟

Wednesday، ۱۹ Ordibehesht ۱۴۰۳

بیزینس پلن، طراحی یک سند و برنامۀ بلندمدت است که همه چیز (از بهترین زمان استارت کسب و کار تا مسائل مالی و...) از ابتدا کار تا چند سال آینده در آن بررسی و گردآوری شده؛ تصور کنید که شما و یکی از دوستانتان قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید، در ابتدا راه همانطور که تصورش را میکردید همه چیز طبق روال و خواست شما پیش میرود، سایت طراحی میکنید، محتوا تولید و بارگذاری میکنید تا جایی که ناگهان مشکلات پیش بینی نشده رخ میدهند ...

در میان این همه فعالیت ها شما فراموش کردید که تمامی هزینه هارا پیش بینی کنید و حتی مشتریان و جامعه هدف خود را بشناسید و در بستر درست شروع به فعالیت کنید.

همین میشود که کسب و کار نو پا شما به گل می نشیند و همه زحماتتان به باد میرود. اینجاست که تحلیل کسب و کار و طراحی بیزینس پلن به کمک شما می آید. برای اینکه طرح و نقشه شما درست از آب در بیاید و قوی و محکم به مسیرش ادامه دهد، همین که یک بیزینس پلن درست و اصولی داشته باشید کافیست! هرچند طراحی یک بیزینس پلن کار پر اهمیتی است اما آنطور هم که به نظر میرسد و فکر میکنید سخت و دشوار نیست. در واقع بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب و کار، سند و نوشتاری است که نشان می‌دهد کسب‌وکار شما چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه قرار است که به موفق برسد! دقیقا مثل یک راهنما که اجازه نمیدهد وقت و هزینه بنیانگذار در راه غلطی صرف شود و به بیراهه ختم شود.

با طراحی یک بیزینس پلن میتوانید به راحتی به این جمله سوالات پاسخ دهید:

  • زمان شروع و راه اندازی بیزینس شما هست یا نه؟
  • ایده شما تا چه اندازه ارزش سرمایه گذاری دارد؟
  • تا چه حد مشتریان به ایده شما جذب خواهند شد؟
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار خود را شناسایی کنید.
  • مشتریان و جامعه هدف شما چه کسانی با چه ویژگی هایی هستند؟
  • به چه کسانی با چه ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی و حرفه ایی نیازمندید؟
  • و....

اگر شماهم تا به اینجای کار جزء افرادی هستید که فکر میکنید برای شروع کسب و کار و عملکرد بهتر طرح تجاریتان لازم است که یک مقاله چند صد صفحه ایی و پر از سوالات این چنینی با جواب های مفصل و طولانی تهیه کنید، سخت در اشتباهید... .

تعداد صفحات و حجم طرح تجاریتان همه به نوع کسب و کار شما،گستردگی، نوع بیزینس و مقدار سرمایه و مواردی از این دست مربوط است.

پس اگر شماهم به دنبال رسیدن به اهدافی بزرگ و با شکوه برای کسب و کار خود هستید، همین حالا با یک کاغذ و قلم شروع به نوشتن کنید، دیوار ها و سد های پیش روی موفقیت را یکی یکی بشکنید و هر قدم خود را با برنامه و حساب شده یردارید.

اینجاست که موفقیت سهم شما و هم تیمی ها و از همه مهمتر، سهم کسب و کارتان خواهد شد.

انواع طرح های تجاری

طرح های کسب و کار می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما گاهی اوقات به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: استارتاپ سنتی و ناب

  • طرح‌های کسب‌ و کار سنتی: این طرح‌ها بسیار طولانی‌تر از طرح‌های استارت‌آپ ناب هستند و جزئیات بسیار بیشتری را شامل می‌شوند. در نتیجه آن‌ها به کار بیشتری از سوی کسب‌وکار نیاز دارند، اما همچنین می‌توانند برای سرمایه‌گذاران بالقوه متقاعدکننده (و اطمینان‌بخش‌تر) باشند.

  • طرح‌های کسب و کار استارتاپ ناب: این طرح ها از ساختاری مختصر استفاده می کنند که عناصر کلیدی را برجسته می کنند. این طرح‌های تجاری کوتاه هستند - به اندازه یک صفحه - و فقط ابتدایی‌ترین جزئیات را ارائه می‌دهند. اگر شرکتی بخواهد از این نوع طرح استفاده کند، باید آماده باشد تا در صورت درخواست سرمایه گذار یا وام دهنده، جزئیات بیشتری را ارائه دهد.

اهداف طرح کسب و کار

هدف یک طرح کسب و کار سه جنبه دارد: استراتژی سازمان را در بلند مدت خلاصه می کند، تامین مالی سرمایه گذاران را تضمین می کند و به پیش بینی تقاضاهای تجاری آتی کمک می کند. به احتمال زیاد، شخصی که یک طرح تجاری را تهیه می کند، به یک یا چند دلیل زیر این کار را انجام می دهد:

1. تامین مالی از سرمایه گذاران

از آنجایی که محتویات آن حول محور موفقیت کسب و کارها، شکست و کسب سود است، طرح کسب و کار به عنوان ابزاری برای تامین سرمایه استفاده می شود. این سند روش کار آفرینی است که به سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه نشان می دهد که چگونه سرمایه آنها به کار گرفته می شود و چگونه به رونق کسب و کار کمک می کند. همه بانک ‌ها، سرمایه ‌گذاران و شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری خطر پذیر می‌ خواهند قبل از تحویل پول خود، یک طرح کسب‌ و کار ببینند. بنابراین، این سرمایه گذاران باید بدانند که آیا - و چه زمانی - پول خود را پس خواهند گرفت . علاوه بر این، آنها می خواهند در مورد فرآیند و استراتژی برای چگونگی دستیابی کسب و کار به آن اهداف مالی مطالعه کنند، جایی که زمینه ارائه شده توسط فروش، بازاریابی و برنامه های عملیاتی نقش می بندد.

2. مستندسازی استراتژی و اهداف یک شرکت

یک طرح کسب و کار باید سنگ تمام بگذارد.

طرح‌های تجاری می‌توانند ده‌ها یا حتی صدها صفحه را دربر گیرند و به تهیه‌کنندگان این فرصت را می‌دهند تا توضیح دهند که اهداف یک کسب‌وکار چیست و چگونه کسب‌وکار به آن‌ها دست خواهد یافت. برای اینکه به سرمایه‌گذاران بالقوه نشان دهند که به هر سؤال و فکری در هر سناریوی ممکن پرداخته‌اند، کارآفرینان باید استراتژی‌های بازاریابی، فروش و عملیات خود را به طور کامل توضیح دهند - از به دست آوردن یک مکان فیزیکی برای کسب‌وکار تا توضیح یک رویکرد تاکتیکی برای نفوذ بازاریابی.

3. مشروعیت بخشیدن به یک ایده تجاری

همه یک ایده عالی برای یک شرکت دارند تا زمانی که آن را روی کاغذ بیاورند و متوجه شوند که دقیقاً امکان پذیر نیست. طرح کسب و کار راهی است برای یک کارآفرین مشتاق که اثبات کند یک ایده تجاری واقعا ارزش دنبال کردن را دارد. همانطور که کارآفرینان فرآیند ورود به بازار، نیازهای سرمایه و بازگشت سرمایه مورد انتظار خود را مستند می کنند، کارآفرینان احتمالاً با مشکلاتی مواجه می شوند که آنها را وادار می کند تا استراتژی ها و معیارهای خود را حدس بزنند - و این دقیقاً همان چیزی است که برنامه تجاری برای آن است. این اطمینان حاصل می کند که اردک های یک کارآفرین قبل از ارائه ایده کسب و کار خود به جهان پشت سر هم قرار می گیرند و به خوانندگان اطمینان می دهد که هر کسی که این طرح را نوشته است در مورد ایده جدی است، ساعت ها برای فکر کردن به ایده کسب و کار، شکل دادن به تاکتیک های رشد و محاسبه مالی وقت گذاشته است. طرح ها.

یک طرح کسب و کار باید شامل چه مواردی باشد؟

1. زیرنویس Business Plan

هر طرح تجاری عالی با عنوان و زیرنویس جذاب شروع می شود. می خواهید روشن کنید که این سند در واقع یک طرح تجاری است، اما زیرنویس می تواند به بیان داستان کسب و کار شما در یک جمله کوتاه کمک کند.

2. خلاصه اجرایی

اگرچه این آخرین بخش از طرح کسب و کار است که می نویسید، اولین بخش (و شاید تنها بخشی) است که ذینفعان آن را خواهند خواند. خلاصه اجرایی یک طرح تجاری، زمینه را برای بقیه سند فراهم می کند. این شامل ماموریت یا بیانیه چشم انداز شرکت شما، ارزش پیشنهادی و اهداف بلند مدت است.

3. شرح شرکت

این بخش مختصر از طرح کسب و کار شما، نام کسب و کار، سال‌های فعالیت، پیشنهادات کلیدی و بیانیه موقعیت‌یابی شما را شرح می‌دهد. حتی ممکن است ارزش های اصلی یا تاریخچه کوتاهی از شرکت را اضافه کنید. نقش شرح شرکت در طرح کسب و کار این است که کسب و کار شما را به شیوه ای قانع کننده و مختصر به خواننده معرفی کند.

4. فرصت کسب و کار

فرصت تجاری باید سرمایه گذاران را متقاعد کند که سازمان شما نیازهای بازار را به گونه ای برآورده می کند که هیچ شرکت دیگری نمی تواند. این بخش مشکل خاصی را که کسب و کار شما در بازار حل می کند و نحوه حل آنها توضیح می دهد. این شامل ارزش پیشنهادی شما و همچنین برخی اطلاعات سطح بالا در مورد بازار هدف شما خواهد بود.

5. تجزیه و تحلیل رقابتی

تقریباً هر صنعتی بیش از یک بازیگر در بازار دارد. حتی اگر کسب و کار شما اکثریت سهم بازار صنعت شما را در اختیار داشته باشد یا مفهوم کسب و کار شما اولین در نوع خود باشد، باز هم رقابت دارید. در بخش تحلیل رقابتی، نگاهی عینی به چشم‌انداز صنعت بیندازید تا تعیین کنید که کسب‌وکار شما کجاست. تجزیه و تحلیل SWOT روشی سازمان یافته برای قالب بندی این بخش است.

6. بازار هدف

مشتریان اصلی کسب و کار شما چه کسانی هستند و چرا؟ بخش بازار هدف طرح کسب و کار شما این موضوع را با جزئیات مشخص می کند. بازار هدف باید اطلاعات جمعیت شناختی، روانشناختی، رفتارشناسی و جغرافیایی مشتری ایده آل را توضیح دهد.

7. طرح بازاریابی

بازاریابی گسترده است و پوشش دادن هر نوع بازاریابی ممکن وسوسه انگیز خواهد بود، اما یک مرور مختصر از اینکه چگونه پیشنهاد ارزش منحصر به فرد خود را برای مخاطبان هدف خود بازاریابی می کنید و به دنبال آن یک برنامه تاکتیکی کافی است.

به طور گسترده فکر کنید و سپس آن را محدود کنید: آیا روی یک بازی آهسته و پیوسته تمرکز می کنید که در آن سرمایه گذاری اولیه در جذب مشتری اصلی انجام می دهید؟ یا با استفاده از استراتژی تبلیغاتی پرداختی، مشتریان زیادی را سریعا جذب خواهید کرد؟ این نوع اطلاعات باید بخش طرح بازاریابی برنامه تجاری شما را شامل شود.

8. خلاصه مالی

پول روی درختان رشد نمی‌کند و حتی دیجیتالی‌ترین و پایدارترین کسب‌وکارها هم هزینه دارند. بیان خلاصه مالی از محل کسب و کار شما در حال حاضر و جایی که می خواهید در آینده باشد، این بخش را ثابت می کند. هر گونه اطلاعات پولی را در نظر بگیرید که به سرمایه گذاران بالقوه نگاهی اجمالی به سلامت مالی کسب و کار شما می دهد. دارایی‌ها، بدهی‌ها، هزینه‌ها، بدهی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، درآمدها و موارد دیگر همه موارد مفیدی در اینجا هستند.

9. تیم

بنابراین، شما اهداف بزرگی را مشخص کرده اید، فرصت تجاری معتبر است و صنعت برای آنچه شما باید ارائه دهید آماده است. چه کسی مسئول تبدیل این همه صحبت های سطح بالا به نتیجه است؟ بخش "تیم" طرح کسب و کار شما با ارائه یک نمای کلی از نقش های مسئول برای هر هدف به این سوال پاسخ می دهد. اگر هنوز همه اعضای تیم را ندارید، نگران نباشید، دانستن اینکه برای چه نقشی باید استخدام کنید، هنگام جستجوی سرمایه از سرمایه گذاران مفید است.

10. نیازهای مالی

به یاد داشته باشید که یکی از اهداف یک طرح کسب و کار، تامین منابع مالی از سوی سرمایه گذاران است، بنابراین باید الزامات مالی را که می خواهید آنها برآورده کنند، لحاظ کنید. مقداری که کسب و کار شما به آن نیاز دارد، به چه دلایلی و برای چه مدت نیاز این بخش را برآورده می کند.

تعدادی از رایج ترین انواع طرح های کسب و کار

1. طرح کسب و کار استارتاپ

به عنوان یکی از رایج ترین انواع طرح های تجاری، طرح کسب و کار استارتاپ برای ایده های کسب و کار جدید است. این طرح پایه و اساس موفقیت نهایی یک کسب و کار را می گذارد.

بزرگترین چالش طرح کسب و کار استارتاپ این است که کاملاً از ابتدا نوشته شده است. برنامه های کسب و کار استارتاپ اغلب به داده های صنعت موجود اشاره می کند. آنها همچنین استراتژی های تجاری منحصر به فرد و برنامه های بازار را توضیح می دهند.

از آنجایی که طرح‌های کسب‌وکار استارت‌آپ بر روی یک ایده اصلی گسترش می‌یابد، محتویات آن براساس اهداف اولویت‌دار متفاوت خواهد بود.

2. طرح کسب و کار امکان سنجی

این نوع طرح کسب و کار بر یک جنبه اساسی کسب و کار متمرکز است - محصول یا خدمات. ممکن است بخشی از یک طرح کسب و کار راه اندازی یا یک طرح مستقل برای یک سازمان موجود باشد. این طرح جامع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توضیحات کامل محصول
  • تحلیل بازار
  • نیازهای فناوری
  • نیازهای تولید
  • منابع مالی
  • عملیات تولید

برخی از کسب و کارها یک مطالعه امکان سنجی را برای بررسی ایده ها و برنامه های محدود محصول به بهترین انتخاب کامل می کنند. آنها این مطالعات را قبل از تکمیل طرح تجاری امکان سنجی انجام می دهند. سپس طرح امکان سنجی بر روی آن محصول یا خدمات متمرکز می شود.

3. طرح کسب و کار داخلی

طرح‌های کسب و کار داخلی به رهبران کمک می کند تا اهداف، استراتژی و عملکرد شرکت را با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این امر به کسب و کار کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری به سمت اهداف هماهنگ شوند.

علاوه بر عناصر معمول در یک طرح کسب و کار راه اندازی، یک طرح کسب و کار داخلی ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

  • بودجه های اختصاصی بخش
  • تجزیه و تحلیل جمعیتی هدف
  • اندازه بازار و سهم تجزیه و تحلیل صدا
  • برنامه های اقدام
  • طرح های پایداری

اکثر طرح های تجاری خارجی بر افزایش سرمایه و حمایت از یک کسب و کار متمرکز هستند. اما یک طرح کسب و کار داخلی کمک می کند تا ماموریت تجاری در مواجهه با تغییرات ثابت بماند.

4. طرح کسب و کار استراتژیک

برنامه های کسب و کار استراتژیک بر اهداف بلند مدت کسب و کار شما تمرکز دارد. آنها معمولاً سه تا پنج سال اول عملیات را پوشش می دهند. این با طرح کسب و کار معمولی استارتاپ که بر یک تا سه سال اول تمرکز دارد متفاوت است. مخاطبان این طرح نیز در درجه اول ذینفعان داخلی هستند.

این نوع طرح های تجاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داده ها و تحلیل های مرتبط
  • ارزیابی منابع شرکت
  • چشم انداز و بیانیه ماموریت
  • برنامه های اقدام

مهم است که به یاد داشته باشید، در حالی که بسیاری از کسب و کارها قبل از راه اندازی یک برنامه استراتژیک ایجاد می کنند، برخی از صاحبان کسب و کار فقط وارد آن می شوند. بنابراین، این طرح کسب و کار می تواند با تشریح نحوه برنامه ریزی کسب و کار شما برای رسیدن به اهداف خاص، ارزش افزوده ایجاد کند. این نوع برنامه ریزی همچنین می تواند به یک تجارت کمک کند تا چالش های آینده را پیش بینی کند.

5. طرح کسب کسب و کار

سرمایه گذاران از طرح های تجاری برای به دست آوردن مشاغل موجود نیز استفاده می کنند، نه فقط مشاغل جدید. یک طرح کسب و کار ممکن است شامل هزینه ها، برنامه ها یا الزامات مدیریتی باشد. این داده ها از یک استراتژی اکتساب به دست خواهند آمد.

یک طرح تجاری برای یک شرکت موجود توضیح می دهد:

  • چگونه یک اکتساب مدل عملیاتی خود را تغییر خواهد داد
  • چه چیزی تحت مالکیت جدید یکسان خواهد ماند
  • چرا همه چیز تغییر خواهد کرد یا ثابت خواهد ماند
  • اسناد برنامه ریزی کسب
  • جدول زمانی برای کسب

علاوه بر این، طرح کسب و کار باید در مورد وضعیت فعلی کسب و کار و چرایی فروش آن صحبت کند.

6. طرح تغییر موقعیت کسب و کار

هنگامی که یک کسب و کار می خواهد از خرید اجتناب کند، نام تجاری خود را تغییر دهد یا چیز جدیدی را امتحان کند، مدیران عامل یا مالکان یک طرح تغییر موقعیت کسب و کار را ایجاد می کنند. این طرح:

  • وضعیت فعلی شرکت را تصدیق کنید.
  • چشم انداز آینده شرکت را بیان کنید.
  • توضیح دهید که چرا کسب و کار باید موقعیت خود را تغییر دهد.
  • روندی را برای چگونگی تعدیل شرکت ترسیم کنید.

شرکت‌هایی که برای تغییر موقعیت کسب‌وکار برنامه‌ریزی می‌کنند، اغلب این کار را - به صورت پیشگیرانه یا ماسبق - به دلیل تغییر در روند بازار و نیازهای مشتری انجام می‌دهند.

7. طرح کسب و کار توسعه یا رشد

هنگامی که کسب و کار شما آماده گسترش است، یک طرح کسب و کار رشد ساختار مفیدی برای دستیابی به اهداف خاص ایجاد می کند.

این نوع برنامه معمولاً یک یا دو سال آینده را پوشش می دهد. اغلب به فروش، درآمد و موفقیت های جاری اشاره می کند. همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحلیل SWOT
  • مطالعات فرصت رشد
  • اهداف و برنامه های مالی
  • برنامه های بازاریابی

این نوع طرح‌های کسب‌وکار بسته به کسب‌وکار متفاوت هستند، اما می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا به سرعت در اطراف اولویت‌های جدید جمع شوند تا رشد کنند.

پاسخ به چند سوال مهم

چرا طرح های تجاری شکست می خورند؟

یک طرح کسب و کار یک دستورالعمل مطمئن برای موفقیت نیست. این طرح ممکن است در ابتدا در مفروضات و پیش بینی های خود غیر واقعی بوده باشد. بازارها و اقتصاد کلی ممکن است به گونه ای تغییر کند که قابل پیش بینی نبود. رقبا ممکن است یک محصول یا خدمات جدید انقلابی را معرفی کنند. همه اینها مستلزم ایجاد انعطاف پذیری در برنامه شما است.

هر چند وقت یک بار باید یک طرح کسب و کار به روز شود؟

اینکه هر چند وقت یکبار یک طرح تجاری نیاز به بازنگری دارد به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. یک کسب و کار با سابقه ممکن است بخواهد سالی یک بار برنامه خود را بازبینی کند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کند. یک کسب و کار جدید یا با رشد سریع در یک بازار رقابتی شدید ممکن است بخواهد آن را اغلب بازنگری کند.

یک طرح کسب و کار استارتاپ ناب چه چیزی را شامل می شود؟

طرح کسب و کار استارتاپ ناب زمانی گزینه ی بهتری است که یک شرکت ترجیح می دهد توضیح سریعی از تجارت خود ارائه دهد. امیدواریم که در این وبلاگ توانسته باشیم به سوالات شما درمورد طرح کسب و کار (business plan) پاسخ کامل داده باشیم.

اگر برای کسب و کار خود نیاز به یک طرح تجاری حرفه ای دارید که به شکل کاملا تخصصی و منحصرا برای کسب و کار شما نوشته شده باشد می توانید آن را به تیم های متخصص در این زمینه بسپارید. ما در تیم “وبدوس” برای پیشرفت شما بهترین راهکارها را پیشنهاد می دهیم.

مشاوره رایگان